Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Raadsvergadering

dinsdag 22 mei 2018

19:30 - 23:00
Locatie

Raadszaal

Voorzitter
T.C. Segers

Uitzending

Agendapunten

  1. 1

    Besluit

    De voorzitter opent de vergadering om 19.30 uur

    De voorzitter opent de vergadering na het uitspreken van het ambtsgebed en heet iedereen van harte welkom.


    De voorzitter feliciteert de raadsleden Stegeman, M.Troost en Slager met hun verjaardag. Voor alle drie is een bloem gekocht.


    Voor alle raadsleden ligt op hun bureau het magazine ‘publiek denken een blik op de gemeenteraad’ en een brochure over de kindergemeenteraad. Op donderdag 24 mei vindt in de gemeente Staphorst de eerste kindergemeenteraad plaats. De voorzitter nodigt alle aanwezigen uit om hierbij aanwezig te zijn.

  2. 2

    Voorstel: de agenda vast te stellen.

    Besluit

    De agenda wordt ongewijzigd vastgesteld.

  3. 3

    Besluit

    Er hebben zich geen insprekers gemeld.

  4. 4
    Vaststelling besluitenlijst / Lijst toezeggingen
  5. 4.a

    Voorstel: de besluitenlijst vast te stellen.

    Besluit

    De besluitenlijst van 24 april 2018 wordt ongewijzigd vastgesteld.

  6. 4.b

    Voorstel: de lijst met toezeggingen en aanvaarde moties vast te stellen.

    Besluit

    De lijst met toezeggingen en aanvaarde moties van 24 april 2018 wordt ongewijzigd vastgesteld.

  7. 5
    Ingekomen stukken, collegeberichten, vragen en mededelingen
  8. 5.a

    Voorstel: de ingekomen stukken af te doen overeenkomstig het afdoeningsvoorstel.

    Besluit

    De lijst met ingekomen stukken wordt ongewijzigd vastgesteld.

    De raadsleden stellen geen vragen aan het college over de ingekomen stukken.

    Ingekomen stukken

    Afzender
    Anoniem
    Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    NLVOW
    Pro Rail
    Raad van State
    Regionaal Serviceteam Jeugd (RSJ) IJsselland (eerst: BVO IJsselland)
    VNG
    VNG
  9. 5.b

    Voorstel: de collegeberichten voor kennisgeving aan te nemen.

    Besluit

    De collegeberichten worden voor kennisgeving aangenomen.

    De raadsleden stellen geen vragen over de collegeberichten aan het college.

    Collegeberichten

    Onderwerp
    Collegebesluit Interbestuurlijk Toezicht (IBT) totaalbeeld 2018
    Kwartaalrapportage loonsomsturing eerste kwartaal 2018
  10. 5.c

    Besluit

    De heren Hattem, Spiker en Slager stellen een vraag aan het college. Wethouder de Jong doet een toezegging (56)

    De heer Hattem stelt een vraag over de AVG. Hij wil graag weten hoe ver de gemeente Staphorst is met de implementatie van de AVG, is de verwerking van privacy gegevens van burgers in goede handen, zijn de persoonsgegevens van de werknemers en raadsleden gewaarborgd, dit geldt ook voor beeld en geluidopnamen, zijn er procedures over data lekken en is er een verwerkingsregister?


    Wethouder de Jong zegt de raad toe deze antwoorden schriftelijk te doen toekomen (56).


    De heer Spiker heeft een vraag over de carpoolplaats Staphorst aansluiting A28. De heer Spiker wil graag weten wat hier de status van is. Tevens vraagt de heer Spiker naar de status van de kop van de Muldersweg.


    Wethouder de Jong antwoordt dat de raad in juni een raadsvoorstel kan verwachten ten aanzien vann de carpoolplaats Staphorst aansluiting A28.


    Met betrekking tot de kop van de Muldersweg antwoordt wethouder de Jong dat er een concept intentieovereenkomst in ontwikkeling is en dat de omwonenden hierbij betrokken worden. Wethouder de Jong geeft aan dat de raad binnenkort op de hoogte wordt gesteld van de uitvoering van de opdracht voor de kop van de Muldersweg.


    De heer Slager heeft een vraag over een evenement in Rouveen op 26 april jongstleden. Er zijn bij de SGP fractie klachten binnengekomen over geluidsoverlast. De heer Slager wil weten hoe de gemeente hiermee omgaat, of er een evaluatie plaatsvindt en of er controles worden uitgevoerd.


    De voorzitter antwoordt dat er ten aanzien van geluidsoverlast bij evenementenbeleid vaste regels gelden. De voorzitter geeft aan dat er 2 klachten zijn binnengekomen en dat dat uiterst beperkt is. De klachten die zijn binnengekomen zijn allen na afloop van het evenement binnengekomen. Het vermoeden bestaat dat het klachten zijn geweest over een evenement dat in Zwolle op dat moment nog bezig was.


    De voorzitter geeft aan dat het hele evenementenbeleid en controlebeleid momenteel wordt herzien. De gewoonte is om niet alle evenementen te controleren, want er zijn evenementen die alles jaarlijks correct hebben geregeld.


    De voorzitter doet een oproep om de klachten die bij de SGP fractie zijn binnegkomen door te verwijzen naar de gemeente zodat de de gemeente deze klachten in behandeling kan nemen.


    De heer Slager complimenteert de gemeente met het het opknappen van het oorlogsmonument op het marktplein. Het ziet er weer verzorgd en waardig uit.

    Toezeggingen

    Titel
    implementatie AVG
  11. 5.d

    De informateur biedt zijn eindverslag aan.

    Besluit

    Informateur de heer A. van de Pol brengt de raadsleden zijn eindverslag uit. De fractievoorzitters geven hierop hun visie. De heer Mulder overhandigt de heer van de Pol en mevrouw Roest een bos bloemen als dank voor hun inzet.

    De heer A. van de Pol adviseert in het eindverslag aan de raad: te kiezen voor een hernieuwde samenwerking tussen de SGP, CU en CDA. Bijlage van het eindverslag is een intentieverklaring van de SGP, ChristenUnie en CDA.


    Met dit eindverslag is de informerende fase afgerond en kan nu begonnen worden met het formatieproces.

  12. 6

    In de werkgroep RO is op 24 mei 2017 is voor het afgeven van een verklaring van geen bedenking (VVGB) een nieuwe snellere werkwijze geïntroduceerd en hiermee is de werkgroep akkoord gegaan:
    -het ontwerpbesluit wordt aan de raad voorgelegd, waarbij tevens wordt voorgesteld te besluiten een verklaring af te geven wanneer er geen zienswijzen worden ingediend.
    -het voorstel aan college / (opiniërende en besluitvormende) raad voor het afgeven VVGB wordt na de terinzage termijn aangeleverd. Duur 2 maanden. Dit is met de Rieverst in de raad van 6 en 20 feb. 2018 gebeurd.
    -het voorstel wordt gelijk na behandeling en instemming van de raad op het ontwerp, geagendeerd voor de eerstvolgende raadsvergadering (elke raadsvergadering kent een besluitvormend deel) na de ter inzage termijn als hamerstuk.
    De winst: 6-8 weken behandeltijd.
    Om deze reden is het raadsvoorstel de Rieverst als besluitvormend hamerstuk geagendeerd op 22 mei.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    CDA (4), CU (5), PvdA (1), SGP (5), Gemeentebelangen (2)

    Voorgesteld besluit

    Voorstel

    • De verklaring van geen bedenkingen voor de legalisatie van een bestaande recreatiewoning op het park “De Rieverst” te IJhorst af te geven

    Besluit

    De raad besluit met algemene stemmen:
    Een verklaring van geen bedenkingen voor de legalisatie van een bestaande recreatiewoning op het park “De Rieverst” te IJhorst af te geven.

  13. 7

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    CDA (4), CU (5), PvdA (1), SGP (5), Gemeentebelangen (2)

    Voorgesteld besluit

    Voorstel

    1. Kennis nemen van de door het MT vastgestelde GeoVisie.
    2. Een krediet van € 145.000 beschikbaar te stellen zodat deze visie kan worden uitgevoerd.
    3. Dekking: eenmalig ten laste van reserve zonder bestemming.

    Besluit

    De raad besluit met algemene stemmen:

    1. kennis te nemen van de door het MT vastgestelde GeoVisie;
    2. een krediet van € 145.000 beschikbaar te stellen zodat deze visie kan worden uitgevoerd;
    3. dekking: eenmalig ten laste van reserve zonder bestemming.
  14. 8

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    CDA (4), CU (5), PvdA (1), SGP (5), Gemeentebelangen (2)

    Voorgesteld besluit

    Voorstel

    1. In te stemmen met herinrichting van de Boslaan.
    2. Hiervoor een krediet beschikbaar te stellen van €205.000.
    3. De jaarlijkse afschrijvingslast van €22.500 te dekken uit de reserve investeringen in de openbare ruimte met maatschappelijk nut.

    Besluit

    Na behandeling in 1 termijn, besluit de raad met algemene stemmen:

    1. in te stemmen met herinrichting van de Boslaan;
    2. hiervoor een krediet beschikbaar te stellen van €205.000;
    3. de jaarlijkse afschrijvingslast van €22.500 te dekken uit de reserve investeringen in de openbare ruimte met maatschappelijk nut.
  15. 9

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    CDA (4), CU (5), PvdA (1), SGP (5), Gemeentebelangen (2)

    Voorgesteld besluit

    Voorstel
    benoemen van plaatsvervangend raadsvoorzitters en leden van verschillende commissies van de raad:
    a. 1e en 2e plaatsvervangend raadsvoorzitter
    b. leden van het presidium
    c. leden van de agendacommissie
    d. leden van de werkgeverscommissie
    e. leden van de auditcommissie
    f. leden van de klankbordgroep Rekenkamercommissie
    g. leden van de klankbordgroep Jongerenraad

    Besluit

    De raad besluit:


    a. te benoemen tot eerste plaatsvervangend raadsvoorzitter:

    1. Dhr. J. Spiker

    a. te benoemen tot tweede plaatsvervangend raadsvoorzitter:
    2. Dhr. H. Troost


    b. te benoemen tot leden van het presidium:

    1. SGP: Dhr. L. Mulder
    2. CU: Dhr. A. Mussche
    3. CDA: Dhr. J. Spiker
    4. GB: Dhr. A. Stegeman
    5. PvdA: Mw. L. Lubberink

    c. te benoemen tot leden van de agendacommissie:

    1. Dhr. J.C. Bos
    2. Dhr. F. de Wee

    d. te benoemen tot leden van de werkgeverscommissie:

    1. Dhr. E. Hattem
    2. Mw. K. Lier
    3. Mw. H. Brinkman
    4. Dhr. A. Stegeman

    e. te benoemen tot leden van de auditcommissie:

    1. Dhr. H. Troost
    2. Dhr. L. Hoeve
    3. Mw. H. Brinkman
    4. Dhr. A. Stegeman
    5. Mw. L. Lubberink

    f. te benoemen tot leden van de klankbordgroep Rekenkamercommissie:

    1. Dhr. L. Hoeve
    2. Dhr. F. de Wee

    g. te benoemen tot leden van de klankbordgroep Jongerenraad:

    1. Dhr. R. Slager
    2. Dhr. M. Troost
    3. Mw. G. Compagner
    4. Dhr. F. de Wee

    De voorzitter geeft aan dat voor de leden van het presidium, agendacommissie, werkgeverscommissie, auditcommissie en klankbordgroep jongerenraad het aantal aangemelde kandidaten overeenkomst met het aantal beschikbare plaatsen.


    Dit betekent dat:

    • het presidium bestaat uit de raadsleden Mulder, Mussche, Spiker, Stegeman en Lubberink.
    • de agendacommissie bestaat uit de raadsleden Bos en De Wee
    • de werkgeverscommissie bestaat uit de raadsleden Hattem, Lier, Brinkman en Stegeman
    • de auditcommissie bestaat uit de raadsleden H.Troost, Hoeve, Brinkman, Stegeman en Lubberink
      -de klankbordgroep jongerenraad betaat uit de raadsleden Slager, M.Troost, Compagner en De Wee.

    Voor de eerste en tweede plaatsvervangend voorzitter en voor de klanbordgroep voor de Rekenkamercommissie zijn meer aangemelde kandidaten dan beschikbare plaatsen. Hiervoor dient conform het reglement van orde schriftelijk over gestemd te worden. De raad benoemt als stembureau: de raadsleden M. Troost, Lubberink en Slappendel. Mevrouw Lubberink is voorzitter van het stembureau en leest de stemuitslagen voor.


    Stemronde 1 voor 1e Plaatsvervangend raadsvoorzitter:
    J. Spiker 12 stemmen
    H. Troost 5 stemmen
    A. Stegeman 0 stemmen


    Stemronde 2 voor 2e Plaatsvervangend raadsvoorzitter:
    H. Troost 9 stemmen
    A. Stegeman 8 stemmen
    Na de schriftelijke stemming voor eerste en tweede plaatsvervangend voorzitter concludeert de voorzitter dat de heer Spiker eerste plaatsvervangend voorzitter is en dat de heer H.Troost tweede plaatsvervangend voorzitter is.


    Stemronde 1 voor leden klankbordgroep Rekenkamercommissie:
    F. de Wee 5 stemmen
    L. Hoeve 6 stemmen
    R. Slager 6 stemmen


    Stemronde 2 voor leden klankbordgroep Rekenkamercommissie:
    F. de Wee 7 stemmen
    L. Hoeve 5 stemmen
    R. Slager 5 stemmen


    Stemronde 3 voor leden klankbordgroep Rekenkamercommissie:
    R. Slager 8 stemmen
    L. Hoeve 9 stemmen


    Stemronde 4 voor leden klankbordgroep Rekenkamercommissie:
    L. Hoeve 10 stemmen
    F. de Wee 7 stemmen


    Stemronde 5 voor leden klankbordgroep Rekenkamercommissie:
    F. de Wee 12 stemmen
    R. Slager 5 stemmen


    Na de schriftelijke stemming voor de leden van de klankbordgroep Rekenkammercommissie concludeert de stemcommissie na 5 stemrondes dat de heren Hoeve en de Wee plaatsnemen in de klankbordgroep Rekenkamercommissie.


    De voorzitter schorst de vergadering 5 minuten.

  16. 10

    Voorgesteld besluit

    Voorstel:
    in stemmen met het beleidsplan "Investeren in onderwijskansen door te investeren in de peutergroep" en daarmee met de definitieve doorstart van de peutergroepen voor voorschoolse educatie vanaf 1 januari 2019.

    Besluit

    Voorstel:
    in stemmen met het beleidsplan "Investeren in onderwijskansen door te investeren in de peutergroep" en daarmee met de definitieve doorstart van de peutergroepen voor voorschoolse educatie vanaf 1 januari 2019.


    Wethouder de Jong doet een toezegging (57)

    Na beraadslaging in 2 termijnen besluit de voorzitter dat dit als hamerstuk in de raadsvergadering van 5 juni 2018 terugkomt.


    Wethouder de Jong zegt de raad schriftelijk te doen toekomen hoe de kinderopvang wordt verdeeld over de exacte samenstelling van de multidisciplinaire teams en hoe de koppeling bij kindcentra in kleine kernen plaatsvindt (57).

    Toezeggingen

    Titel
    Peuterspeelzalen 2019 en verder
  17. 11

    Voorgesteld besluit

    Voorstel:

    1. een uitvoeringskrediet van € 200.000 beschikbaar stellen voor het voorbereiden en aanleggen van een fiets- wandelpad langs de Reggersweg tussen De Reest en de Vaartweg;
    2. de (netto) kapitaallasten ad. € 6.670 jaarlijkse te dekken uit de reserve afschrijving investeringen in de openbare ruimte met maatschappelijk nut.

    Besluit

    Voorstel:

    1. een uitvoeringskrediet van € 200.000 beschikbaar stellen voor het voorbereiden en aanleggen van een fiets- wandelpad langs de Reggersweg tussen De Reest en de Vaartweg;
    2. de (netto) kapitaallasten ad. € 6.670 jaarlijkse te dekken uit de reserve afschrijving investeringen in de openbare ruimte met maatschappelijk nut.

    Na beraadslaging in 1 termijn besluit de voorzitter dat dit als hamerstuk in de raadsvergadering van 5 juni 2018 terugkomt.

  18. 12

    Voorgesteld besluit

    Voorstel:

    1. een uitvoeringskrediet van € 240.000 beschikbaar te stellen voor de herinrichting van de Korte Kerkweg en Goudenregenstraat te Rouveen;
    2. de jaarlijkse kapitaallasten ad. € 24.500 te dekken uit de reserve investering in de openbare ruimte met maatschappelijk nut.

    Besluit

    Voorstel:

    1. een uitvoeringskrediet van € 240.000 beschikbaar te stellen voor de herinrichting van de Korte Kerkweg en Goudenregenstraat te Rouveen;
    2. de jaarlijkse kapitaallasten ad. € 24.500 te dekken uit de reserve investering in de openbare ruimte met maatschappelijk nut.

    Wethouder Krale doet een toezegging (58)

    Na beraadslaging in 1 termijn besluit de voorzitter dat dit als bespreekstuk in de raadsvergadering van 5 juni 2018 terugkomt.


    Wethouder Krale zegt de raad toe uit te zoeken wat de kosten zijn ten laste van het positieve resultaat Triangellocatie (58).

    Toezeggingen

    Titel
    Herinrichting Korte Kerkweg
  19. 13

    Voorgesteld besluit

    Voorstel:

    1. in te stemmen met de concept programmabegroting 2019 en de meerjarenraming 2020 - 2022 van de GGD IJsselland en geen zienswijze in te dienen;
    2. bijgevoegde reactie aan de GGD te verzenden na instemming met de begroting.

    Besluit

    Voorstel:

    1. in te stemmen met de concept programmabegroting 2019 en de meerjarenraming 2020 - 2022 van de GGD IJsselland en geen zienswijze in te dienen;
    2. bijgevoegde reactie aan de GGD te verzenden na instemming met de begroting.

    Na beraadslaging in 2 termijnen besluit de voorzitter dat dit als hamerstuk in de raadsvergadering van 5 juni 2018 terugkomt.

  20. 14

    Voorgesteld besluit

    Voorstel:

    1. in te stemmen met de drie begrotingswijzigingen 2018 van de Omgevingsdienst IJsselland en geen zienswijze in te dienen;
    2. bijgevoegde reactie aan de Omgevingsdienst IJsselland te verzenden na instemming met de begroting;
    3. de kosten mee te nemen in de Zomernota 2018.

    Besluit

    Voorstel:

    1. in te stemmen met de drie begrotingswijzigingen 2018 van de Omgevingsdienst IJsselland en geen zienswijze in te dienen;
    2. bijgevoegde reactie aan de Omgevingsdienst IJsselland te verzenden na instemming met de begroting;
    3. de kosten mee te nemen in de Zomernota 2018.

    Na beraadslaging in 1 termijn besluit de voorzitter dat dit als hamerstuk in de raadsvergadering van 5 juni 2018 terugkomt.

  21. 15

    Voorgesteld besluit

    Voorstel:

    1. in te stemmen met de ontwerpbegroting 2019 en meerjarenraming 2020-2023 van de Omgevingsdienst IJsselland en geen zienswijze in te dienen;
    2. de bijdrage voor 2019 ad. € 505.143 opnemen in de begroting 2019;
    3. bijgevoegde reactie aan de Omgevingsdienst IJsselland te verzenden na instemming met de ontwerpbegroting 2019 en meerjarenraming 2020-2023.

    Besluit

    Voorstel:

    1. in te stemmen met de ontwerpbegroting 2019 en meerjarenraming 2020-2023 van de Omgevingsdienst IJsselland en geen zienswijze in te dienen;
    2. de bijdrage voor 2019 ad. € 505.143 opnemen in de begroting 2019;
    3. bijgevoegde reactie aan de Omgevingsdienst IJsselland te verzenden na instemming met de ontwerpbegroting 2019 en meerjarenraming 2020-2023.

    Na beraadslaging in 2 termijnen besluit de voorzitter dat dit als hamerstuk in de raadsvergadering van 5 juni 2018 terugkomt.

  22. 16

    Voorgesteld besluit

    Voorstel:
    • in te stemmen met de concept programmabegroting 2019 en de meerjarenraming 2020-2022 van de Veiligheidsregio IJsselland en geen zienswijze in te dienen;
    • de reactie zoals in concept aan de Veiligheidsregio IJsseland te verzenden na instemming met de begroting.

    Besluit

    Voorstel:
    • in te stemmen met de concept programmabegroting 2019 en de meerjarenraming 2020-2022 van de Veiligheidsregio IJsselland en geen zienswijze in te dienen;
    • de reactie zoals in concept aan de Veiligheidsregio IJsseland te verzenden na instemming met de begroting.

    Na beraadslaging in 2 termijnen besluit de voorzitter dat dit als hamerstuk in de raadsvergadering van 5 juni 2018 terugkomt.

  23. 17

    Besluit

    De voorzitter sluit de vergadering om 22.35 uur.

    Na het uitspreken van het ambtsgebed sluit de voorzitter de vergadering om 22.35 uur.